צה”ל: חיילים שיעשנו קנאביס עד 5 פעמים לא יופללו

צה”ל משנה את מדיניות אכיפת השימוש בקנאביס שלו: חיילים שייתפסו עם שרידי מריחואנה בדמם לאחר שצרכו בזמן שהותם מחוץ לצבא, יתחייבו למסור בדיקות שתן ואם יסיימו תקופת מבחן ללא עבירות נוספות, יימנעו מכתב אישום והפללה. “המטרה לאפשר הזדמנות שנייה,” נמסר מדובר צה”ל.

כפי שפורסם לפני שנה וכפי שדרש ד”ר עידו מגן במכתב רשמי ששלח לצה”ל, ‘הארץ’ מדווח הבוקר (ג’) כי אחרי עבודת מטה רחבה החליטו בצבא להשוות במשהו את מדיניות האכיפה והענישה כלפי מי שנתפס תחת השפעת קנאביס בפעם הראשונה, למדיניות של המשטרה והפרקליטות באזרחות.

כזכור היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז הורה שלא להגיש כתבי אישום כנגד אזרחים שנתפסו עם קנאביס בפעם הראשונה ולסגור את התיק מחוסר עניין לציבור. מנגד בצה”ל נהגו מפקדים לשלוח חיילים למחבוש למאסר ללא הקלות כלל גם כאשר מדובר בפעם הראשונה.

על פי הדיווח המטרה של צה”ל היא להקל על חיילים שעישנו קנאביס פעמים ספורות מחוץ ליחידתם כך שיוכלו להימנע מהגשת כתב אישום. “חיילים שעישנו סמים עד חמש פעמים בנסיבות אזרחיות, תנקוט הפרקליטות הצבאית צעד של ‘עיכוב הליכים’, כך שאם, מבחינת הצבא, יחזרו ל’דרך הישר’ לא יוגש נגדם כתב אישום,” דווח.

צה"ל מקל על חוקי הקנאביס
המסמך הרשמי

“חייל שיתברר כי עישן קנאביס מחוץ לשורות הצבא, בהזדמנויות בודדות, יגובש נגדו כתב אישום, אך אם יתחייב למסור דגימות שתן, ויסיים תקופת מבחן מסויימת (או את שירותו הצבאי) ללא עבירות נוספות – הוא לא יועמד לדין,” פורסם. “התנאים להקלות במדיניות האכיפה הצבאית על חיילים שהשתמשו בסמים נוסחו באחרונה על-ידי הפרקליטות הצבאית, וצפויים להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2017.”

יחד עם זאת דווח כי “הקלות אלו יחולו רק על חיילים בשירות חובה, ולא על קצינים ונגדים”. וכן ש”לא יהיה מדובר בחיילים שנמצאו מעשנים קנאביס בבסיסי צה”ל, או במי שיימצא משתמש, גם אם באופן חד-פעמי, בסמים קשים.”

גם זה בטח יעניין אותך

מהפרקליטות הצבאית נמסר כי “אחרי עשורים של מדיניות מחמירה, ניתן לראות כי היא איננה מצליחה להיות אפקטיבית במניעת שימוש בסמים, וכי עדיף להשקיע את המאמצים בשיקום מאשר שאותם חיילים יישבו חודש בכלא הצבאי. כך גם מקווים בצה”ל כי ניתן יהיה לצמצם את שיעורי הנשירה מהצבא, מאחר שכליאתם של חיילים מביאה לרוב לסיום שירותם הצבאי.”

התיקון ייכנס לתוקפו החל מינואר 2017. פרטים נוספים בכתבה ב’הארץ‘.

ראו גם:
אני לא חייל טוב כשאני מעשן מריחואנה
מדריך להתמודדות עם מצ”ח

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר